Masa awal tahun haritu, ana ada sambung STAM for a few months,
so ada prtandingn tulis esei, anjuran USIM,
nazak jugaklaa kepala pikiran ni nak menghabiskan 2000 pp dalam masa semalaman,
tajuk pun masya allah, bukan calang calang,, tapi smpai sekarang result tak keluar lagi, hmm takde rezeki kot, tapi ppe pun ni hasil tulisan 2000 pp dalam masa semalaman i yang pertama, hope enjoy :3
Menurut Kamus Dewan Bahasa dan Pustaka
edisi keempat cetakan ketiga pada tahun 2010, ‘integrasi’ bermaksud
penggabungan atau pergabungan dua atau beberapa kaun yakni unsur, bahagian dan
lain lain untuk menjadi suatu kesatuan, penyatuan. Perkataan ilmu pula
ditakrifkan sebagai pengetahuan dalam perkara dunia, akhirat , zahir dan batin,
kajian bukan sesuatu prkara dan sampainya diri kepada makna, dan hadirnya makna
dalam diri seseorang. Pakar sains Islam, Abd Al-Rahman Ibn Muhammad Ibn Khaldun
di dalam kitabnya yang bertajuk ‘Muqaddimah’ berkata ilmu diperolehi melalui
syarak tanpa akal di dalam prinsip prinsip umum tetapi akal boleh digunakan
untuk pecahan persoalan prinsip prinsip tersebut. Dalam erti kata lain, ilmu
jenis ini adalah ilmu ilmu agama yang seseorang diminta supaya mengetahui hukum
hukum dan kaedah kaedah sehingga mampu mengetahui apa yang diterangkan dalam
agama, seterusnya memudahkan untuk mempraktikan perkara tersebut. Perkataan
‘Naqli’ membawa erti nas yang diperoleh daripada Al quran atau hadis yang bukan
berdasarkan rasional fikiran. Aqli menurut Ibn Khaldun terhasil daripada akal
dan pemikiran manusia yang berhubung rapat dengan kemajuan dan peradaban manusia.
Membentuk membawa maksud menjadikan sesuatu mengikut bentuk yang tertentu,
membuat sesuatu dengan bentuk atau rupa yang tertentu. Manakala perkataan
‘generasi’ membawa erti kumpulan individu yang lahir pada waktu yang lebih
kurang sama, tahap atau peringkat kemajuan atau perkembangan dan ‘unggul’
bermaksud melebihi atau mengatasi yang lain dari segi kebaikan, kecekapan dan
ketinggian. Seseorang yang terbaik, teristimewa dan terutama.
Dalam membentuk dan
melahirkan generasi unggul, perkara yang ditekankan melalui tajuk ini adalah
berdasarkan integrasi di antara ilmu naqli dan aqli, tetapi mampukah kita
membentuk dan melahirkan generasi yang unggul ini andai ilmu naqli dan aqli itu
sendiri tidak difahami dengan kefahaman yang sebenar benarnya ? Sebelum kita
mengetahui dengan lebih lanjut tentang ilmu naqli dan aqli, ada baiknya andai
kita mengetahui takrif ilmu itu dari sudut pandangan islam. Kelahiran
dan perkembangan ilmu berhubung rapat dengan teori dan asal-usul ilmu yang disebut
sebagai epistemologi. Seterusnya, epistemologi memperincikan teori bagaimana
sesuatu ilmu itu lahir, permulaan sesuatu ilmu dan bagaimana timbulnya sesuatu
ilmu atau bagaimana ilmu itu dibangunkan.
Dalam pada itu, epistemologi sesuatu ilmu mempunyai landasan dan tapak
tertentu yang membolehkan ilmu berdiri teguh, berkembang dan membentuk
perspektif atau tasawwur seseorang tentang sesuatu. Asas epistemologi ini juga
telah menyebabkan perbezaan tasawwur atau perspektif di antara Barat dengan
Islam. Malangnya, epistemologi ilmu
moden yang digunakan oleh umat Islam masa kini dengan tidak menjadikan agama sebagai
tapak atau landasannya mengakibatkan kesan yang amat merbahaya kepada akidah.
Epistemologi ilmu Islam yang berasaskan sumber naqliyyah iaitu wahyu, sama sekali tidak menolak faktor
aqliyyah yang berasaskan penyuburan akal dan perkembangan pemikiran.
Epistemologi ilmu islam menggabungkan sumber naqliyah dan aqliyah serta
pembentukannya berasaskan kerangka dan acuan yang bersepadu. Kedua-dua sumber
ilmu ini terbukti telah melahirkan
sejumlah besar ilmuwan dan saintis Muslim pada zaman kegemilangan Islam 400 tahun yang lalu dan kini. Namun,
akibat beberapa faktor dalaman dan luaran seperti penjajahan Barat lebih 400
tahun di kebanyakan negara Islam telah menyebabkan umat Islam terpinggir dan
menjadikan mereka bergantung kepada kekuatan ilmu dan tamadun Barat.
Telah diketahui oleh
kita bahawasanya kedatangan agama Islam ke alam rumpun Tanah Melayu telah
mencetuskan impak yang sangat besar dan masih berkekalan sehingga ke hari ini. Kedatangan
agama Islam ke Alam Melayu membuka lembaran baru dalam sejarah peradaban
masyarakatnya. Agama Islam telah menjadi asas kepada kebangkitan masyarakat
Melayu dari setiap sudut aspek kehidupan seperti sosial, ekonomi dan politik
menurut penulis tamadun Islam, Mahayudin Yahaya 2009. Islam bukan sahaja
berjaya mengubah struktur zahir masyarakat Melayu bahkan perubahan tersebut
sampai ke struktur batin atau jiwa mereka menurut al-Attas 1972. Sangat jelas
bahawa Islam telah dapat mengubah dan merevolusi diri orang Melayu, malah
menemukan orang Melayu dengan identiti dan jati diri yang amat serasi, sangat
bernilai dan paling hakiki. Umat kian tenat, bumi seakan tidak kuat untuk
menanggung segala permasalahan yang ditimbulkan oleh manusia itu sendiri, malah
kiamat seakan berada di hujung tanduk tanpa kita sedar. Telah terzahir pelbagai
tanda tanda kecil kiamat yang berlaku di zaman kita dan ini bertepatan dengan
hadis nabi seperti, mengucapkan salam kepada orang yang dikenalnya sahaja.
"Sesungguhnya di antara tanda-tanda telah dekatnya hari kiamat ialah
manusia tidak mahu mengucapkan salam kepada orang lain kecuali yang dikenalnya
saja." - Riwayat Ahmad. Selain itu, yang paling ketara adalah negara Arab
menjadi padang rumput dan sungai. "Tidak akan datang hari kiamat sehingga
negeri Arab kembali menjadi padang rumput dan sungai-sungai" - Sahih
Muslim. Tahun demi tahun telah berlalu dan kita digemparkan dengan perubahan
yang berlaku di tengah gurun padang pasir yang kian melebat dengan kehadiran
tumbuh tumbuhan yang menghijau dan mata air yang melimpah seperti di puncak
bukit Uhud.
Dengan bukti dan amaran
yang telah ditunjukkan oleh Allah S.W.T masih tidak cukupkah untuk menggoyah
dan menginsafkan kita ? Menurut Dr.Nik Rosila Nik Yaacob, pensyarah Psikologi
Islam dan Unit Bimbingan di Universiti Sains Malaysia USM beliau berkata terdapat
empat teras pembinaan jati diri bangsa Melayu berdasarkan buku tunjuk ajar
Melayu yang merupakan kompilasi ungkapan, pantun, gurindam, petunjuk, petua dan
nasihat orang-orang tua yang pada masa kini telah dijadikan kompilasi komponen
sastera yang dipelajari oleh pelajar sekolah menengah di seluruh Malaysia
mengandungi etika nilai ilmu naqli dan aqli yang serasi. Pertama, teras ketaqwaan kepada Allah. Kedua, teras akhlak. Ketiga, teras ilmu pengetahuan dan yang
terakhir, teras muamalah. Teras
ketaqwaan kepada Allah merupakan teras yang paling utama dalam pembentukan jati
diri bangsa Melayu. Orang Melayu memang dikenali sebagai satu bangsa yang
menganut agama Islam dan seluruh nilai, norma serta adat budaya mereka adalah
merujuk kepada ajaran Islam. Teras akhlak pula merupakan cerminan kepada segala
amalan dan perlakuan seseorang individu. Ia berkait rapat dengan bagaimana
seseorang menjaga hubungannya dengan Allah, sesama manusia dan juga dirinya
sendiri. Di samping itu, teras ilmu pengetahuan pula merujuk kepada keperluan
untuk memperlengkapkan diri dengan ilmu pengetahuan yang berfaedah dan tidak
melanggar syariat Islam. Manakala teras muamalah pula menekankan konsep bersatu
padu, bergotong-royong dan bertolak ansur sebagai inti kepada keperibadian dan
jati diri bangsa Melayu. Sudah terang lagi bersuluh bahawa masyarakat terdahulu
warisan atuk nenek moyang kita terbukti keempat empat teras pembinaan jati diri
yang diintegrasi daripada ilmu naqli dan aqli ini berjaya mewujudkan generasi
yang unggul.
Mungkin tidak terizhar
pada pandangan kita di manakah terletaknya kesinambungan dan keserasian dalam
menonjolkan bahawa keempat empat teras itu sebenarnya terdapat kesangkut pautan
dalam ilmu naqli dan aqli tetapi tidakkah teras ketaqwaan dan akhlak itu
berpandu kepada ajaran dan ikutan yang ditinggalkan oleh baginda S.A.W, sesuai
dengan mafhum hadisnya ‘Aku tinggalkan kepadamu umat Islam dua pusaka abadi, apabila
kamu berpegang kepadanya nescaya kamu tidak akan sesat ,iaitu Kitab Allah (Al
Quran) dan Sunnahku, hadis riwayat Muslim. Selain itu teras ilmu pengetahuan
dan muamalah pula sudah tentunya berlandaskan kepada pengetahuan daripada aqal
kita sendiri. Mengikut kajian terkini, hanya satu per tiga saintis Barat yang
hanya menggunakan logik akal sahaja dalam mentafsir erti kehidupan yang sebenar
dan mengkaji alam sekitar justeru dengan lagaknya mampu mengeluarkan kenyataan
bahawa setiap benda yang berlaku adalah faktor
daripada fenomena alam itu sendirri dan tidak dikawal oleh sesiapa pun.
Sigmund Freud, pakar psikoanalisis dari Austria merupakan individu yang banyak
mempengaruhi manusia berhubungan dengan tidak meletakkan ilmu naqli dan aqli
itu seiring. Dalam bukunya, The Future of an Illusion 1927 beliau berkata,
ajaran agama dan kepercayaan hanyalah ilusi manusia semata mata kerana itu
hanyalah keinginan yang lahir dalam diri setiap manusia tanpa mengetahui dengan
sebenar benarnya siapakah Tuhan yang layak disembah dan ini menjadikan beliau
sangat anti terhadap kepercayaan dan agama sehingga tergamak berkata ‘agama
dapat diumpamakan seperti penyakit jiwa yang menyerang kanak-kanak’. Dalam
kehangatan penyebaran fahamannya yang baharu itu, terdapat beberapa kelompok
saintis yang mencuba mengungkap kebenaran dan mencari kaedah agar manusia
sejagat tidak mudah terpesong dengan fahaman baharu yang cuba diterapkan oleh
Sigmund Freud.
Hal ini terbukti
memberikan hasil yang agak melegakan hati apabila nisbah saintis Barat yang
mempercayai adanya Tuhan adalah sebanyak dua per tiga daripada golongan athies
Barat yang tidak mempercayai kewujudan Tuhan. Hal ini dilaporkan Robert Roy
Britt dalam livescience.com (11 Ogos 2005) di bawah tajuk Scientists’ Belief in
God Varies Starkly by Discipline. Perkara yang paling menonjol sekali adalah
kisah berhubung Dr. Antony Flew. Beliau adalah pakar dalam bidang ilmu falsafah
dari Britain. Beliau juga adalah pakar rujuk ideologi aliran ateisme pada abad
ke-20, dan berjaya menghasilkan lebih daripada 30 buah buku demi mempertahankan
ideologi ini. Pada tahun 2004 sewaktu berumur 81 tahun, Antony Flew mula
berjinak-jinak dengan tuhan. Selepas 50 tahun memperjuangkan ateisme, akhirnya
beliau terpaksa mengakui, berdasarkan bukti-bukti sains, kewujudan alam ini
tidak boleh dipisahkan daripada tuhan. Antara aspek yang menyedarkan beliau
pada kewujudan tuhan ialah keunikan DNA. DNA adalah juzuk utama yg membentuk
bahan genetik. Unsur ini adalah kod penentu ciri-ciri kebakaan untuk kebanyakan
organisma hidup. Susunan DNA yang begitu unik dan menakjubkan menyedarkan
Antony Flew pada kewujudan pencipta yang merancang kejadian ini. Hal ini
dilaporkan oleh Richard N. Ostling (Associated press, 10 Disember 2004) di
bawah tajuk Atheist Philosopher, 81, Now Believes in God.
Seterusnya, mari kita
kaji sebuah kisah yang membuktikan bahawa ilmu naqli dan aqli adalah saling
bersandaran antara satu sama lainnya. Kisah ini berlaku pada zaman Imam Ahmad b
Hanbal. Terdapat sekumpulan atheis yang mendakwa bahawa alam ini terbentuk dengan
sendirinya dan tidak memerlukan pencipta. Sudah banyak ulama yang menyangkal
kata kata mereka namun, para atheis tersebut mampu mematahkan hujah hujah para
ulamak sehingga mereka berasa sombong dan bongkak. Imam Ahmad b Hanbal
menjemput mereka untuk mengadakan sedikit perbincangan mengenai perkara itu.
Setelah mencapai kata sepakat, pada hari yang ditetapkan, Imam Ahmad b Hanbal
dengan sengajanya melewatkan kehadirannya ke sana. Setelah Imam Ahmad b Hanbal
tiba, para ateis berasa berang kerana beliau tidak datang tepat pada masanya
lantas bertanya absab kelewatannya itu. Imam Ahmad b Hanbal
berkata “Begini, kamu tentu tahu bahawa saya tinggal di luar bandar. Di situ
terdapat sebatang sungai yang cukup lebar. Ketika hendak datang ke sini, saya
mendapati tiada satu pun sampan yang membolehkan saya menyeberang. Itulah
sebabnya saya terlambat datang.” “Jadi, bagaimana kamu boleh tiba kalau tiada
sebarang sampan?” tanya mereka kehairanan.“Ah! Satu perkara yang ajaib telah
berlaku,” kata Imam Ahmad.“Secara tiba-tiba sekeping papan hanyut
terapung-apung dan dengan sendirinya berhenti di depan saya. Kemudian disusuli
oleh beberapa papan-papan lain yang juga hanyut lalu semuanya bergabung.
Tiba-tiba muncul pula seutas tali. Papan-papan dan tali membentuk dengan sendirinya
menjadi sampan yang elok dan baik. Sampan kecil itulah yang menyeberangkan saya
hingga sampai ke tempat ini dengan selamat,” ungkapnya panjang lebar. Kumpulan
atheis itu ketawa terbahak-bahak. “Ah! Mengarut sahaja. Itu mustahil, dan tidak
masuk akal,” kata salah seorang di antara mereka. Imam Ahmad menjawab dengan
lemah lembut dan berhikmah “Kalau kamu tidak percaya sampan yang kecil itu
boleh terbentuk dengan sendirinya, bagaimana pula dengan alam semesta ini yang
besar dan boleh terjadi dengan sendirinya tanpa kekuasaan Allah SWT?”
Kumpulan atheis itu
terdiam dan bungkam seribu bahasa. Oleh kerana tidak berjaya menemui jawapan
bagi membalas kata-kata Imam Ahmad, mereka pergi begitu sahaja dan orang ramai
di sekeliling itu bersorak keriangan kerana Imam Ahmad berjaya menyangkal
kefahaman ateis tersebut. Seperti yang kita maklum, ilmuwan Islam terdahulu
sangat disanjungi dan diingati sehingga sekarang seperti Ibn Sina pakar
perubatan, Al Khawarizmi pakar matematik, Al Farabi ahli falsafah dan Al
Zahrawi bapa bedah moden suatu ketika dahulu benar benar mengangkat
kemartabatan Islam melalui pelbagai bidang ilmu. Ulama terdahulu diterapkan
dengan pengajian daripada al quran dan hadis dahulu sebelum berjaya menceburkan
diri ke dalam bidang bidang mereka. Dengan kaedah pembelajaran sebeginilah yang
melahirkan ramai ilmuwan Islam yang telah menyumbang kepada peradaban tamadun
manusia abad demi abad. Integrasi ilmu naqli dan aqli ini pernah terbukti
membentuk generasi unggul tetapi malangnya generasi ini mula hilang ditelan
zaman. Lantas apa peranan kita dalam mewujudkan kembali generasi yang unggul
ini ? Pada tahun 2013, strategi branding and positioning telah disusun dan
dilaksanakan bagi pihak USIM dan buahnya sudah terserlah. Mereka telah mendapat
banyak anugerah berprestij dan menerima ramai pelawat dari universiti luar
Negara dan tempatan bagi menjadikan mereka sebagai rakan strategik. Usaha ini
juga diteruskan dengan lebih pesat dengan menengahkan Falsafah, Visi dan Misi
USIM ‘Integrasi ilmu naqli dan aqli membentuk generasi unggul’ bukan kepada
masyarakat luar sahaja malahan terhadap pelajar di USIM itu sendiri. Dan kita
merasa lega kerana terdapat juga inisiatif daripada sesetengah pihak yang cuba
untuk mewujudkan kembali generasi yang unggul ini namun, adakah kita hanya
menampung kebergantungan ini kepada mereka sahaja ?
Kerajaan bolehlah
mengambil inisiatif dengan menjadikan integrasi ilmu naqli dan aqli ini sebagai
misi dalam membentuk negara dan tamadun yang lebih gah pada masa akan datang.
Sebagaimana rasulullah S.A.W mendidik para sahabat, sebegitulah seharusnya anak
muda harus dididik bagi melahirkan generasi yang bukan sahaja intelek, namun dapat
mengaitkan setiap segala sesuatu ilmu yang dipelajarinya dengan panduan hidup
kita iaitu al quran dan as Sunnah. Sebagai contoh ayat yang membongkar rahsia
ilmu sains yang telah diselitkan di dalam ayat al quran tentang lapisan
atmosfera yang semakin tinggi apabila menjauhi paras laut. Firman Allah di
dalam surah Al-An’am ayat 125 muka surat 144 yang bermaksud ‘Barangsiapa
dikehendaki Allah akan mendapat hidayah, Dia akan membukakan dadanya unutk
menerima Islam. Dan barangsiapa dikehendaki-Nya untuk sesat, maka Dia
menjadikan dadanya sempit dan sesak seakan akan dia sedang mendaki ke langit.
Demikianlah Allah menimpakan seksa kepada orang-orang yang tidak beriman.
Sepotong ayat yang membuatkan para manusia sejagat tertanya tanya tentang
apakah maksud mendaki ke langit telah mencambahkan lagi buah fikiran mereka
untuk terus menjalankan kajian bagi menyingkapi apakah maksud di sebalik ayat
tersebut. Menerusi bukti yang dibentangkan, itu hanyalah satu ayat yang mampu
memberikan impak kepada pembentukan generasi yang unggul sekiranya mereka
mengaplikasi dan mengkaji mukjizat yang telah diberi kepada nabi kita. Akhirul
kalam, di sini saya menyeru kepada semua pihak agar berhenti berfikiran jumud
dan membuka mata hati dan minda agar dapat melihat sebenat benar tuntutan
terhadap kita yang sudah terlalu lama kita tinggalkan. Kaedah pembelajaran
menggunakan integrasi antara ilmu naqli
dan aqli sememangnya dapat mewujudkan generasi yang unggul dan mampu mengorak
langkah demi menyelamatkan ummat sejagat dan seterusnya memacu negara kearah
yang lebih kukuh dan berdaulat.
No comments:
Post a Comment